Ale czy określają to przepisy, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości na ten temat? Tak, oczywiście!
Reguluje to ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, gdzie wymienione są zasady określające zarówno miejsce, jak i typ folii jakich trzeba użyć przy poszczególnych znakach.
Usytuowanie znaku | Drogi krajowe | Drogi wojewódzkie | Drogi powiatowe i gminne |
|||
autostrady i drogi ekspresowe |
drogi dwujezdniowe | drogi jednojezdniowe międzynarodowe | inne drogi jednojezdniowe | |||
obok jezdni | II gen. | II gen. | II gen. | I gen.(*) | I gen.(*) | I gen.(*) |
nad jezdnią | pryzmatyczna | II gen. | II gen. | II gen. | II gen. | II gen. |
(*) W przypadku znaków A-7, B-2, B-20, D-6, D-6a, D-6b obowiązuje stosowanie folii odblaskowych II gen.
Dla znaków szlaków rowerowych oraz znaków dla kierujących pojazdami wojskowymi dopuszcza się stosowanie folii odblaskowych I generacji na wszystkich drogach.
Do wykonywania lic znaków stosowanych do oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym stosuje się folię odblaskową II generacji lub folię pryzmatyczną.
Do wykonywania lic znaków umieszczanych nad jezdnią na autostradach i drogach ekspresowych stosuje się folię pryzmatyczną.
Co oznaczają poszczególne rodzaje folii odblaskowych?
Folia I generacji. Posiada certyfikat CE i jest stosowana do oznakowania dróg wiejskich i słabo oświetlonych. Posiada gwarancję trwałości 7 lat.
Folia II generacji. Posiada certyfikat CE i jest stosowana przy oznakowaniu autostrad, dróg szybkiego ruchu oraz miejsc szczególnie niebezpiecznych i ulic miejskich, gdzie rozproszone światło uniemożliwia kierowcom prawidłowe postrzeganie znaków pokrytych foliami I generacji. Folia odblaskowa II generacji (o strukturze tzw. plastra miodu) zbudowana jest z mikro szklanych kulek, które silnie odbijają światło. osiada gwarancję trwałości 10 lat.
Folia pryzmatyczna (zwana również folią III generacji). Jest to pełnopryzmatyczna folia odblaskowa fluorescencyjna o wysokiej kontrastowości i odblaskowości oraz szerokokątnej optyce. Folia pryzmatyczna bardzo dobrze odbija światło na duże odległości i pod dużym kątem obserwacji. Fluorescencyjny kolor zapewnia widoczność oznakowania przez 24 godziny na dobę. Gwarantowana trwałość dla koloru żółto-zielonego - 3 lata, a dla koloru pomarańczowego - 3 lata.
A co z drugą stroną znaków drogowych?
Odwrotna strona tarczy znaku lub tabliczki (jeżeli nie jest wykorzystana do umieszczenia znaku dla jadących z przeciwnego kierunku) powinna mieć barwę szarą. Dodatkowo na odwrotnej stronie tarczy znaku należy umieścić informacje zawierające dane identyfikujące producenta znaku, typ folii odblaskowej użytej do wykonania lica znaku, miesiąc i rok produkcji znaku.
W jakich odległościach ustawić znaki od krawędzi jezdni?
Na drodze: | Na ulicy: |
W pasie dzielącym jezdnie drogi dwujezdniowej: | Na drodze, wzdłuż której biegnie linia tramwajowa |
Jaka jest minimalna wysokość umieszczania znaków?
Dla znaków kategorii A, B, C, D, F, G na drogach: | Dla znaków E-13, od E-15 do E-21 na drogach: |
Dla znaków E-1, E-2, E-14 na drogach innych niż ulice: | |
Dla znaku E-3 na drogach: | Dla znaku G-1 na drogach: |
Dla znaków umieszczanych na lub za urządzeniami bezpieczeństwa ruchu: | Dla dwóch znaków na jednym słupku na drogach innych niż ulice: |
Dla znaków E-1, E-2, E-14 na ulicach: |
|
Dla znaków umieszczanych wspólnie z sygnalizatorem na ulicach: |
Dla znaków kategorii A, B, C, D, F, G: |
Dla dwóch znaków na jednym słupku na ulicach: |
Dla znaków umieszczanych nad jezdnią: |
Źródło: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)