Jedno z podstawowych pytań, które zadajemy przy wyborze znaków drogowych - to jaką wybrać wielkość? Jak ją rozpoznać w zależności od wymiaru i dostosować do miejsca ich umieszczenia?
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach - rozróżniamy pięć grup wielkości znaków:
A jak dobrać znaki w zależności od miejsca ich umieszczenia?
Znaki mini (MI) umieszcza się:
Istnieje jedynie kilka wyjątków od zasad przedstawionych powyżej, a mianowicie:
Źródło: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach - rozróżniamy pięć grup wielkości znaków:
- mini
- małe
- średnie
- duże
- wielkie
Grupy znaków |
Symbol | Kategorie znaków | ||||
A | B | C | D | |||
ostrzegawcze | zakazu | nakazu | informacyjne | |||
długość boku | średnica | długość podstawy | wysokość (n = 0, 1, 2) | |||
mini | MI | 600 | 400 | 400 | 400+100 n | |
małe | M | 750 | 600 | 600 | 600+150 n | |
średnie | S | 900 | 800 | 600 | 600+150 n | |
duże | D | 1050 | 900 | 900 | 900+225 n | |
wielkie | W | 1200 | 1000 | 1200 | 1200+300 n |
A jak dobrać znaki w zależności od miejsca ich umieszczenia?
Znaki mini (MI) umieszcza się:
- na słupkach przeszkodowych i tablicach kierujących,
- na drogach w obszarze zabudowanym, gdy warunki drogowe nie pozwalają na stosowanie znaków większych lub zastosowanie większych znaków pogorszyłoby warunki widoczności pieszych na przejściach dla pieszych lub rowerzystów na przejazdach dla rowerzystów,
- na wąskich ulicach o zabytkowej zabudowie,
- na drogach położonych w strefie zamieszkania oraz strefie ograniczonej prędkości do 30 km/h,
- na drogach jednokierunkowych, na których dopuszczono dwukierunkowy ruch rowerów i wózków rowerowych, dla kierunku ruchu przeciwnego niż określony znakiem D-3,
- na drogach dla rowerów, drogach dla rowerów i pieszych oraz drogach dla pieszych - w przypadku znaków przeznaczonych wyłącznie dla kierujących rowerem i pieszych; dopuszcza się w zależności od warunków widoczności stosowanie znaków na tych drogach w grupach wielkości obowiązujących na danej drodze.
- na drogach gminnych,
- drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych.
- na łącznicach i jezdniach innych niż jezdnie główne autostrad i dróg ekspresowych,
- na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, na których dopuszczalna prędkość jest mniejsza lub równa 60 km/h,
- na jednojezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich,
- na drogach powiatowych, z wyjątkiem drogowskazów tablicowych.
- na drogach ekspresowych, umieszczane przy jezdniach głównych,
- na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym,
- na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, na których dopuszczalna prędkość jest większa niż 60 km/h.
- na autostradach, umieszczane przy jezdniach głównych.
Istnieje jedynie kilka wyjątków od zasad przedstawionych powyżej, a mianowicie:
- Przy oznakowaniu robót prowadzonych w pasie drogowym stosuje się znaki o jedną grupę wielkości wyższą niż stosowane na danym odcinku drogi (z wyjątkiem robót prowadzonych w pasie drogowym autostrad, gdzie stosuje się znaki wielkie).
- Znaki A-7, B-20 powinny mieć taką samą grupę wielkości jak znaki na drodze z pierwszeństwem przejazdu, jednak nie mniejszą niż grupa wielkości znaków średnich. Wymogu tego nie stosuje się w przypadku znaków umieszczonych na drogach dla rowerów.
- Znaki nakazu C-9, C-10, C-11, w zależności od warunków widoczności, mogą być stosowane w grupach wielkości niższych niż obowiązujące na danej drodze.
- Podane wielkości nie dotyczą znaków stosowanych w związku z zabezpieczeniem miejsca zdarzenia drogowego.
Źródło: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)